Gradiniță și creșă - American International School of Bucharest

Gradiniță și creșă - American International School of Bucharest

ProiectantCarpati Proiect
ConstructorSynergy Construct
BeneficiarȘcoala Americană
Autorii proiectuluiarh. Adrian Spirescu, arh. Marina Raicopol, arh. Lucia Mâț, arh. Ruxandra Iordan, arh. Cosmin Popa, arh. Cristian Prisecaru

FotografiiAndrei Mărgulescu

În contextul creării unui pol educațional al capitalei, ne-am raportat la acest sit în suprafață totală de 99 991 mp ca la o moștenire (spații și clădiri care au deja tradiția unei școli): ȘCOALA AMERICANĂ. Funcțiunile importante existente apar ca spații bine conturate, ca identitate spațială: activitățile de școală elementară, sală de spectacole, bibliotecă, liceu, sală de sport etc sunt înconjurate de un important spațiu verde. El se desfășoară atât în centrul campusului cât și în jurul volumelor existente.

Având în vedere situl extrem de generos cu case și spații verzi bine conturate, grădinița se așază în teren cu volume clare, riguros definite geometric, fiecare delimitând și spații exterioare cu diferite categorii de importanță și continuitate între care se remarcă spațiile de joacă în aer liber ale sălilor de clasă și sala de sport.

Câteva idei și principii care au stat la baza organizării grădiniței:

  • Cele 11 săli de clasă și două dormitoare cu locuri de joacă în interior și exterior sunt organizate pe grupe de vârste de la 2 până la 5 ani. Sala de mese formează împreună cu bucătăria un spațiu educațional: copiii lucrează la pregătirea mesei. Pentru a se deschide către circulații, pereții sunt executați parțial din sticlă. Acest principiu s-a folosit și la sălile de clasă și joacă.
  • Sala de clasă din centru, green-classroom, exprimată în compoziția volumetrică trăiește și „respiră” împreună cu celelalte spații interioare. Copiii pot învăța despre flori (regina nopții, margarete, lalele etc), legume (roșii, castraveți, fasole, vinete etc), pomi (lămâi, portocali, palmieri, măslini, trandafiri pitici/urcători/japonezi etc).
  • Biblioteca s-a amplasat în axul intrării principale ca semn al importanței educației prin cultură/carte.
  • Sala de sport se află în legătură cu spațiile de mișcare în aer liber și cu sălile de clasă dar și cu un acces direct din exterior pentru evenimente la care participă și părinții.
  • Spațiile administrative au fost așezate la etajul 1. O parte din ele asigură supravegherea activității copiilor prin comunicarea cu spaţiul central de intrare și distribuție către funcțiuni.

Volumele care alcătuiesc ansamblul caută să se adapteze subtil la tipologia clădirilor existente: volume parter, subsol parter și un nivel acoperiș în pantă, alternanța plin-gol, vegetația care înconjoară clădirile etc. Alegerea acestui tip de abordare, alături de numeroasele funcțiuni conexe care au fost incluse în tema primită, s-a datorat dorinței de a crea spații în care educația prin creație, sport și cultură sa aibă un potențial ridicat.

Lucrarea a fost evaluată la o valoare de 16.589.981 lei.