Carte: „Adrian Spirescu – 3 proiecte publice”

După două cărți despre locuire – Casa Turn a biroului Starh și Locuind împreună, volumul despre blocurile celor de la ADN BA - , iată că o carte din seria Zeppelin zoom se ocupă de una dintre categoriile cele mai vitregite ale arhitecturii românești: cladirile publice. Se realizează putine astfel de operații, iar exemplele de calitate sunt și mai puține.

Am pornit seria aceasta pentru a spune mai bine povestea unor proiecte: în loc de-a publica monografii complete sau selecții cu multe proiecte si cu mulți autori, ne limităm la un birou și, mai ales, pe una sau foarte puține lucrări. Putem publica astfel fotografii mai multe și mai mari, planuri, dar și detalii și scheme, crochiuri, mai multe puncte de vedere; în esență, putem cerceta proiectele pe toate fețele.

Deși are la activ și case individuale, profesorul Adrian Spirescu este în primul rând autorul principal al unor proiecte la scară mai mare; printre altele, Muzeul Național de Artă Contemporană – unul dintre puținele muzee apărute după 1989 și o inserție contemporană în Palatul Parlamentului; dar și Crystal Tower, o clădire de birouri de pe Șoseaua Ștefan cel Mare.

Ei bine, cele trei clădiri din această carte au în comun un caracter public de principiu (am zis de principiu, pentru că accesibilitatea lor e foarte diferită). Altfel, scările și programele sunt cât se poatte de diferite. Sediul Băncii Naționale din Craiova este o restaurare extrem de respectuoasă a unei clădiri relativ mici de la sfârșitul secolului al XIX – lea, amplasată în centrul istoric. Grădinița Americană este cea mai nouă clădire din ansamblul Școlii Americane de la periferia Bucureștiului și este gândită pornind de la pedagogiile noi, ideea de adăpost și cea de spațiu-structură. Proiectul cu cele mai mari dimensiuni este și cel mai public: Centrul cultural și Aula din incinta Universității Politehnice din București deschid campusul către oraș și creează locuri pentru artă, dar și pentru întâlniri.